mandag den 9. december 2013

Norway here we come / Part 1. "Hvorfor"

Hvis det her bliver for kedeligt at læse, og du bedst læser i billeder, kan jeg lige lokke lidt med flotte billeder i bunden. Hver sine lyster.
--------
SÅ blev beslutningen taget. Ja, det er jo faktisk lidt tid siden efterhånden, men nu er den ude, andre steder end kun i min lille hjerne.

Vi skal prøve noget nyt…..og det skal være NORGE. Ja, det skal nærmere bestemt være STAVANGER.

Hvorfor, og er det nu også en god ide?

Hvorfor, er ret nemt:
Hvor er det vi er på vej hen i Danmark…
Her snakker jeg ikke kun om det at være pædagog i Danmark, men jeg synes desværre at rigtig meget går den forkerte vej. Uden at være alt for negativ, vil jeg holde mig til kun at gå ind i problemstillingen omkring det at være pædagog i Danmark.
Vi pædagoger er efterhånden så få i institutionerne, at der ikke er tid til andet end, at hjælpe af og i tøj, hente madpakker til frokosten og smide nogle perleplader ud på et bord, så vi kan komme igang med at feje, tømme opvaskemaskine, tømme skraldespand, bestille mælk, sætte stole op, tjekke børn ind og ud og du kan sikker selv forestille dig flere ting…….ja, måske bare alle de der ting, som vi faktisk IKKE er uddannet til.

Jeg savner at være pædagogisk. Jeg savner tid og mulighed for at være nærværende med børnene. Jeg savner at lave aktiviteter med børnene. Aktiviteter hvor man ikke er nødt til, at have 15 børn med og kun EN voksen, aktiviteter hvor man igen kan være nærværende og har tid til at tænke og handle det bedste man har lært……altså det som jeg er uddannet til.

I Norge har man næsten dobbelt normering ift Danmark, man prioterere kurser og efteruddannelser og tid og nærvær er i højsædet.

Ja, og en anden god ting er, at man også får løn for det og ikke kun almisser.

Ja, nu sagde jeg jo at jeg ikke ville være negativ. Men hvis det er derhen vi vil med de danske institutioner………ja, så vil jeg ikke være med længere. Jeg vil ikke være det bekendt, hverken over for mig selv eller børnene……så jeg flygter mens det stadig er muligt.

I Norge er pædagoger hjertelig velkomne, så det tog ikke mange minutter, at få flere stillinger tilbudt. Så var det jo bare at vælge. Vi valgte, og nu er møllen så igang og jeg er træt.

Jeg er træt fordi jeg måske havde undervurderet hvor meget der skal "klappe" for at få sådan et projekt til at lykkedes. Heldigvis har jeg Konen til at ordne ALT med papirer, det letter jo. Det har ikke stået på særlig længe, så derfor har vi måtte arbejde hurtigt og vi er jo også næste i HUS. Vi har fx næsten solgt det meste af hvad vi ejer. Sofaen bliver hentet dagen før vi rejser og vores senge bliver hentet, når vi har rejst os for sidste gang, inden afrejsen. Vi har ca. 10 flyttekasser og 10 sække plus en støvsuger og en cykel som skal med. Det er mærkeligt at sælge alt, men også befriende at man tør gøre det. Vi er ikke knyttet særlig meget til vores ting. Ja, det er jo løgn i min hals, for vores Macbook og Imac og vores smartphones dem skal vi jo selvfølgelig have med og også i håndbagagen :-)

ALLE vores dyr er klar, de er tjekket og chippet og alle deres papirer er i orden, så de skal nok komme med.

Man lader altid nogen tilbage, familien jo, men heldigvis er der ikke langt til Stavanger. Ja, faktisk er der jo nærmest ikke længere end der er til Ålsgårde, hvor Konens familie bor og dem ser vi da stadigvæk, selvom vi bor i det mørke Jylland (tro de ;-).

Pause……

5 L maling senere og et helt album med julesage af Anne Linnet.
Jeg kan jo ikke bare sidde og skrive, som I jo nok kan forstå på det hele, så har vi lidt travlt. Så et værelse mindre nu at male.

Egentlig vil jeg stoppe part 1. her. Jeg kommer senere med en del mere, som må handle om, om det nu også er en god ide og nogle andre ting, som jeg ikke lige har udtænkt endnu..

Jeg vil stoppe ved at skrige spørgsmålet ud:

Synes du vi kan være det her bekendt, at vi i Danmark ikke prioterere børnene institutionsliv højere end vi gør?
-------------

Der ligger noget lidt uden for Stavanger som hedder prædikestolen. Det er en klippe som ligge 400m over havet og klipper går lodret ned.


Vi skal bo 5 min gang herfra, det kan godt ende med at blive dyrt...

Den gamle bydel i Stavanger.

Stavanger ligge i syd/vest Norge. Norge ligger nord for Danmark.




11 kommentarer:

  1. Jeg forstår i "flygter". Hvad er det præcis vi er uddannet til? En ting er helt sikkert, pædagog skal jeg ikke være hele livet. Jeg pakkede alle vores perleplader væk i dag, i protest mod perlepladepædagogik - jeg gider ikke være med. Det lyder så spændende med Stavanger og jeg glæder mig til at følge jeres eventyr! Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ærgelig Helle. Det er lidt sjovt det der med perleplader. De er jo på en måde blevet symbolet på at vi ikke synes vores pædagogiske hverdag virker. Egentlig synes jeg ikke der er noget i vejen med perleplader, de er yderst givende på mange måder, hvilket vi ikke behøver at komme videre ind på. Men de bliver desværre ofte brugt, som når man derhjemme sætter en dvd på, for at underholde børnene……og så går vi ud i en anden situation/diskussion som også kan være spændende ;-)

      Tak for din kommentar og tak for hjælpen med at få afsat så mange af vores møbler, jeg håber du er blevet glad for ALT det, du har været sød at købe <3.

      Bliv endelig her på kanale og på IG, der bliver forhåbentlig et eventyr at berette om :-)

      Kh Camille.

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  3. Hvor kan jeg godt forstå jer. Vi kunne også godt finde på at flygte til Norge. Men med børn er det mange overvejelser man skal gøre sig. I første omgang har jeg planer om lidt vikar arbejde deroppe, måske det med tiden bliver til mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Cecilie.
      Ja jeg kan godt forstå, at du synes det er en svær beslutning og også frygtindgydende, det synes jeg bestemt også, men heldigvis også spændende. Vikar deroppe, hvordan mener du det?
      Vi er ansat af et vikarbureau som hedder Adecco, måske det var noget for jer. Sig til hvis jeg kan hjælpe med noget ikk.
      Kh Camille.

      Slet
  4. Jeg synes at det er skønt og modigt! Og jeg forstår jer! Og glæder mig til at høre om jeres nye liv lidt længere nordpå ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Britta. Bliv endelig på kanalen der kommer mere min ven ;-)

      Kh Camille.

      Slet
  5. Jeg vil først og fremmest ønske jer begge tillykke med jeres nye jobs, jeres nye hus, OG hvor bliver det spændende, den tid der venter jer!!
    SÅ vil jeg med hånden på hjertet fortælle jer, at I inspirerer mig rigtig meget. Ikke blot mht til jeres sans for god indretning (interiør), jeres gode humor og positive indstiling til livet, men også fordi I våger. Sælge ud af jeres ting, forlade det trygge, velkendte, til fordel for noget ganske så nyt: Nyt land, nyt sprog, en lidt anden kultur, faktisk! Jaja, jeg ved, at vi nordmænd og I danskere ligner hinanden meget mht til det sidste, men efter at have boet, studeret og arbejdet i jeres fantastiske hovedstad i en del år, er min opfatning af vores 2 lande, at menneskene der bor der, alligevel er ganske forskellige ;-) Det er landene jo også, så det er måske ikke så mærkeligt i grund..?

    SOM jeg tipset jer om tidligere, mht til at lære at tale norsk, så glem for al del ikke "the fast way how to learn"...nemlig at øve på tonefallet, det er første bud, iflg min egen erfaring :P Haha, jeg glæder mig til vi en vakker dag mødes, for det skal vi jo, ikke? Så taler jeg dansk med jer, og I norsk til mig. Dèt bliver bestemt en oplevelse i sig selv :-)

    ...og for god ordens skyld: Denne kommentar er skrevet via Mac, IKKE mobilos. Det kan den nemlig stadigvæk ikke.. :/ Men selv om jeg ikke legger (lægger?) kommentarer så tit her inde på din blog, så kigger jeg med. Det bliver jeg jo ligesom nød til, nu der sker så mange spændende ting i jeres liv :-)

    Ønsker jer masser af held og lykke med flytningen!

    Knus fra Marthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit svar prinsesse Marthe, kom endelig med flere af dem <3.

      Og tak for ALLE dine fine ord om os. Det kan nogle gange være svært selv at se modet, men det er nok fordi vi frygter forskellige ting her i livet og for mig er nyt bare spændende og ikke frygtindgydende :-).

      Vi skal HELT SIKKERT mødes, og nu må vi se hvor og hvornår det skal være. Du er til hver en tid velkommen hos os i Stavanger.
      Det bliver spændende og se hvor lang tid der går før vi får lært sproget, men børnene tvinger os vel til det, ellers kan vi jo ikke forstå hinanden. Eller også lære de bare at snakke dansk ;-)

      Tak for dine gode tanker <3

      Kh Camille.

      Slet
  6. Hvor er det bare spændende Camille.. Jeg syntes du og din kone er for seje og da jeg læste dit indlæg, tænkte jeg flere gange "det er fanme for dårligt" Det er så ærgeligt, at det er blevet sådan i mange institutioner og det er også derfor vi bevidst har valgt en privat steinervuggestue til B.. Her er der 2 (ofte 3 pædagoger) til 10 børn.. Og det er SÅ fedt.. Man kan virkelig mærke hvordan de voksne har tid til at fordybe slg med børnene og kærligheden, den mærker man virkelig også.. Jeg glæder mig til at høre fra
    Norge.. Både her og på IG 😊 Knus fra Jannie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jannie <3. Dejligt med lidt klap på ryggen, for det er faktisk også ret frygtindgydende det vi gør, men heldigvis samtidig med en masse spændig og noget at glæde sig til :-).

      Sjovt du skriver det med Steiner, jeg har selv tænkt på om det måske var en vej for mig. Jeg synes de har en masse spændende filosofier og tankegange. Det kan være det bliver til det senere, men jeg forstå helt sikkert jeres valg.

      Jeg valgte selv for mange år siden, at mine børn skulle gå på friskole, da jeg også dengang syntes systemet var på vej den forkerte vej. Det har både været godt og skidt, men heldigvis mest godt :-)

      Du får meget mere at høre, tro mig ;-)

      Kh Camille.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...