tirsdag den 29. oktober 2013

Hvis man kan flytte sofaen 4 meter, kan man så også flytte sofaen 400 km...











Jeg flyttede om i stuen i går. Måske var det skørt, men jeg ville se om vi kunne venner os til, at sofaen ikke stod som den plejede.
Den skøre ide er kommet fordi, vi går i overvejelse om at flytte til Norge for at arbejde som pædagog.  Så bliver vi jo nødt til at kunne venne os til sofaen ikke står hvor den plejer.
Vi synes begge to at sofaen står rigtig fint, selv om det er 4 meter væk fra hvor den stod før. Så nu går tankerne videre med at overveje, om sofaen også kan flyttes 400 km væk.

Hvad tænker du, kunne du gøre det, eller har du gjort det?

----
Vi er begge uddannet pædagoger og de mangler pædagoger i Norge.
I Norge er der langt bedre normeringer i daginstitutioner end i Danmark og lønnen er langt bedre.

19 kommentarer:

  1. Det hele ser super godt ud.

    Personligt er keg flyttet fra min familie i Vejle og bor nu i Viborg - og hvis du spøger mig så er der 400 km, jeg er famile menneske og finder aldrig ro før jeg kommer hjem!

    Men jeg synges det er fedt i har en drøm - og håber i finder den bedste løsning for jer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Natanja, for det med at det ser godt ud ;-)

      Jeg forstår hvad du mener, jeg kender godt sådan nogen som elsker familiehygge. Konen og jeg holder fx så ofte som muligt jul i udlandet og jeg hader store familiesammenkomster, så det er ikke lige mit problem.

      Mit delemma er, at mine børn ikke skal med. Godt nok er de store og bor ikke hos os, men det er lige der skoen trykker…

      Kh Camille.

      Slet
  2. Skøn stue i har, der ser brand hyggeligt ud! Kender godt det der med pludselig rykke-om lyst og flyttefornemmelser! Vi har flere gange overvejet at rykke teltpælene op og daffe til Norge. Der er meget at vinde som dansk uddannet pædagog i Norge. Måske vi gør det en dag ;) Spændende hvad i ender med, om drømmen er nok lige nu, eller om i hopper ud i det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak My, ja her er også hyggeligt ;-).

      Er I også pædagoger?

      Nu må vi se, hvad udfaldet bliver…..men jeg tror svaret er ved at være der ;-)

      Kh Camille.

      Slet
    2. Jep, hele familien er pædagoger her hos os. Faktisk er vi 10 pædagoger når vi samles hos min mands forældre!!! Stakkels børn ;) Jeg er spændt på at høre hvad jeres beslutninger ender med!

      Slet
  3. Jeg har altid haft en kæmpe udlængsel, en rastløshed og mange drømme om at tilbringe et par år i et andet land sammen med min familie.
    Men jeg synes også, at det er en stor og vanskelig beslutning at ta', når først børnene når en hvis alder.

    Når først de er teens, så er det kammeraterne, der tæller, og når de er mere voksne og på vej væk hjemmefra, ja så ønsker jeg også at være tæt og kunne støtte op og også være en mormor, der bor forholdsvis tæt på...

    Norge er et eldorado for pædagoger, de arbejder så seriøst med pædagogikken og især den forebyggende del ift problemadfærd, jeg er vild med det! Meget af det jeg laver til daglig er meget mere udbredt i Norge end det er i DK og jeg er sikker på, at jeg ville kunne finde et drømmejob deroppe, men jeg har nu altid været mere lun på Sverige, hvis det endelig skulle være.

    Lige nu drømmer jeg også om at flytte men bare for at få et større køkken og egen vaskemaskine.
    Det behøver jeg nok ikke at ta' til udlandet for at få...

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh ja Anne, en vaskemaskine som er vores helt egen, det ville være lykken. Så heldige er vi heller ikke, men jeg længes også efter mere natur og luft i håret og mindre stressende arbejde. Jeg synes vi som pædagoger lige så godt kunne kalde os, praktiske hjælpere, for vi har ofte ikke tid til andet. Desværre tror jeg ikke det bliver så meget anderledes i vores fag, ikke positivt i hvert fald.

      Det trækker rigtig meget, at der er bedre normering og dermed også tid til at tænke og agere pædagogisk.

      Tak for dit indspark, det er dejligt at høre positivt om faget deroppe.

      Kh Camille.

      Slet
  4. Det ser virkelig godt ud jeres stue.
    Jeg flyttede selv fra København til Odense, og jeg ved det er intet i forhold til Danmark og Norge, men efter 3 år på Fyn, har jeg hjemve, og jeg savner KBH ubeskriveligt meget. Hvilket også er årsagen til vi flytter til KBH..
    Men jeg har altid sagt til mig selv, at jeg aldrig skal fortryde de valg jeg tager efterfølgende, men bare tage ved lære af det, selvfølgelig med moderationer ;-) Men hvis I har lyst til at flytte til Norge for en rum tid, hvorfor så ikke gøre det? I kan vel altid flytte tilbage? :-D
    Jeg synes det lyder super spændende med pædagog i Norge, det vil jeg gerne høre mere om en dag på din blog!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit indspark Simone.

      Jeg tror ikke der egentlig er så stor forskel på om det er fra Kbh til Fyn, eller Aalborg til Norge, eller Aalborg til Kina. Hvis man ikke trives, må man reagerer på det, for hjemve kan gøre lige så ondt alle steder.
      Du har ret det er nok mere trals at fortryde ikke at have gjort det, end at sidde at skumme over hvordan det kunne være blevet. Vi kan jo altid vælge om igen og ja, så lære af det. Dejligt at høre det :-)

      Jeg er glad for at høre at du skal HJEM igen, når det er det du gerne vil.

      Du vil helt sikkert høre meget mere om det her på bloggen…….og mon ikke valget er taget. Det er bare ikke blevet sagt ud i æteren endnu ;-)

      Kh Camille.

      Slet
  5. Hyggeligt hyggeligt hos jer :-) Og spændende tanker I går med! Og ja, I kan godt flytte sofaen 400 km, hvis det er det som I har lyst til og brænder for.
    Selv har jeg boet i Norge i 1 1/2 år og nu i Schweiz siden 25 år. Jeg tror at det meget er en indstillingssag, hvis man har lyst til eventyret åbnes der også veje, både for børnene og for en selv. Vi tænker også tanker om hvad der kommer og hvilke muligheder der viser sig når børnene flytter hjemmefra. Måske ender de endda ikke med at bo i nærheden....og idag er verden blevet så lille at man over de sociale medier har en lynhurtig kontakt ligemeget hvor man er i verden. Og med fly er man hurtigere i Norge end hvis man skulle tage toget til København................så GO!
    Glæder mig til at høre mere :-)

    SvarSlet
  6. Kære Nola.

    Det var lige præcis det jeg skulle høre. At bare E N eneste anden her i verden, kunne tænke at det var ok, ikke at bo lige ved siden af sine børn <3.

    Tak min ven og tak for de søde ord om vores indretning. Og ja, du skal nok høre rigtig meget mere om det.

    Kh Camille.

    SvarSlet
  7. Jeg kan godt forstå dine overvejelser om skal-skal ikke, når nu der er børn involveret, uanset hvor store, de er. Min ældste søn på 24 bor kun 15 km væk, men det betyder ikke, at vi nødvendigvis ser hinanden ugentligt. Til gengæld har vi kontakt på mange andre måder i løbet af ugen og han ved hvor vi er, hvis han har brug for os. Ofte intensiveres kontakten, hvis han har brug for hjælp, hvad enten det er praktisk eller emotionelt. Jeg tror på at selv om I flytter til Norge, så vil forældre-barn relationen forblive "hel" og når I er sammen, vil det måske føles ret intenst. Og nu er Norge jo ikke på den anden side af jorden. :-) Jeg tror måske det vil være svære ikke at være i nærheden, hvis der evt. kommer børnebørn.
    Mht til det arbejdsmæssige, så er det også min fornemmelse, at Norge er foregangsland inden for pædagogikkens verden. ( jeg er selv socialpædagog). Bl,a er de foran inden for kommunikation og relationelt pædagogisk arbejde og ihvertfald inden for området børn og unge med CI og høretab som er mit område. ICDP ( International Children Development Program) kommer bla. fra Norge. Så hvis jeg ellers ikke var hjemstavnstypen, der ikke sådan er til at flytte rundt på, så havde jeg nok også søgt pædagogiske udfordringer i Norge.
    Det var en lang smøre, håber du kan bruge det til noget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det jeg grundlæggende mener at kvaliteten af relationen ikke nødvendigvis er afhængig af hvor langt væk eller hvor tæt på, man har sine børn. :-) Held og lykke med beslutningen. :-)

      Slet
    2. Kære Karin. Tak fordi du har taget dig tid til dit indlæg. Det hjælper at høre det du skriver og jeg er sådan set også enig. Amalie som er den største og 20 år. Hun bor i Aarhus og vi se faktisk ikke andet en ca en gang i kvartalet, men hvis hun har problemer som hun vil snakke om, så ved hun altid hun kan ringe og jeg er heldigvis i den situation at jeg altid kan hjælpe hende verbalt. Vi har en linie sådan inden i os, som gør at vi er tæt på hinanden uden at være det fysisk og den vil selvfølgelig stadig være der selvom vi rejser længere væk. Det gør det bare ikke mindre svært at fortælle hende det, for selvom det viser sig at blive godt, ja så er det nok ikke det hun forestiller sig i første omgang.
      Ja, jeg er ikke i tvivl om, at Norge vil blive bedre arbejdsmæssigt, det kan jo dårligt blive værre ;-). Tænk at få mere tid til faktisk at være pædagog og ikke bare at være børnepasser, det bliver fantastisk.
      Endnu engang tak for din hilsen, det var meget sødt og brugbart.
      Kender jeg dig fra IG, eller er du en ny ven ;-)

      Kh Camille.

      Slet
    3. Hej .
      Dejligt du kunne bruge min kommentar. Jeg følger dig på IG, der hedder jeg bare Tankeknips. Såh, jeg ved nok mere om dig end du ved om mig :-) :-)

      Slet
  8. Det er da en fantastisk måde at tænke på: Hvis man kan flytte sofaen 4 meter, kan man nok også flytte den 400 km! Jeg tror der er noget rigtigt i det. Jeg kunne sagtens flytte væk. Jeg tænker at hjem er der, hvor ens kærlighed er. Det svære er selvfølgelig, at det er svært at flytte alle dem man elsker. Men så længe basen er med, så ville jeg kunne det meste. Go for it!
    Og tak for din søde hilsen på min blog.

    SvarSlet
  9. Go for it... Man har kun en chance her i livet, og lige pludselig er den væk...;-) og er da lige helt væk i skønne Bjarne 😍

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...